От идея до устойчив бизнес.

Споделяме как развиваме дигитална компания в България.
Учим много всеки ден. Ще учиш и ти.

20 септември 2016

ДДС за услуги в чужбина: Кога се начислява и в какъв размер

Днес голяма част от малкия и среден бизнес в страната е в сферата на услугите. България обаче предлага сравнително ограничен пазар. Поради това много компании развиват продукти, които предлагат и в други държави. Това, разбира се, е свързано с някои данъчни усложнения и най-вече с въпроса за ДДС за услуги в чужбина. В този пост ще се опитам да обясня някои от най-основните правила в тази насока.

Кои фактори имат значение при определяне на ДДС за услуги в чужбина?

Два са основните фактори, които трябва да съобразите, когато пресмятате ДДС за услуги в чужбина:

  1. На какво лице се предоставя услугата;
  2. Къде се предоставя услугата

Първият въпрос е особено важен. Това, което има значение е дали клиентът е потребител или пък търговец. Казано с други думи, дали услугата е бизнес към бизнес (B2B) или бизнес към потребител (B2C). Бизнес клиентите най-често са фирми, но могат да бъдат и други субекти, които са приравнени на фирми, например неправителствени организации, държавни органи, а понякога и физически лица (хора), които упражняват някаква стопанска дейност.

Мястото на предоставяне на услугата зависи от това, какво е лицето, което я получава. Основното правило е следното: Ако получателят е бизнес, то мястото на изпълнение е неговият адрес. В този случай не начислявате ДДС. Ако пък получателят е потребител, мястото на изпълнение е адресът на доставчика на услугата.

Как да изчислим ДДС за услуги в чужбина (за ЕС)?

Когато доставяте услуги на потребител от друга държава, начислявате българско ДДС, т.е. 20%. Това е така, защото в случая доставката се изпълнява на територията на България. Ако обаче клиентът е фирма, установена някъде другаде в Европейския съюз, тя сама трябва да начисли ДДС в собствената си държава.

Да кажем, че имате бизнес, който предлага услуги, свързани с графичен дизайн. Ако гръцка фирма ви поръча да изработите лого за нейния бизнес, не трябва да вие начислите гръцко ДДС. Гръцката фирма сама има задължение да направи това. Ако обаче управителят на фирмата си поръча изработването на дизайн, който да ползва за лични нужди, например в дома си, тогава начислявате българско ДДС.

ДДС за услуги в чужбина

Някои изключения

Горното правило има доста изключения. Ще обърнем внимание на двете най-важни. Първото е транспорта на пътници. Това е услуга, която може реално да се предоставя на територията на няколко държави. Ако вашата компания предлага автобусен превоз, който преминава през България, Румъния и Унгария, то ще се начислява ДДС и на трите държави пропорционално на изминатото разстояние във всяка държава.

Това не важи за транспорта на стоки за потребители. Когато доставяте стока на потребител от България към друга страна в ЕС, доставката като услуга се облага с българско ДДС.

Ако услугите, които предлагате, са свързани с организирането на спортни, културни или други подобни събития, то ДДС, което начислявате винаги е ДДС на страната, в която се провежда събитието. Така, например, ако организирате състезание по колоездене в Румъния и сте предвидили такса за участие, начислява се румънско ДДС.

ДДС за услуги в чужбина (извън ЕС)

По-различно стоят нещата, когато клиентът ви е установен в страна извън Европейския съюз. Правилото е, че ДДС за услуги в чужбина не се начислява, когато услугата се предоставя на клиент извън Европейския съюз.

Да кажем, че фирмата ви се занимава с разработване на софтуер. Имате клиент – американска фирма, която иска да създадете за нея даден продукт. Тъй като фирмата не е базирана в ЕС, не начислявате ДДС. В този случай американската фирма трябва сама да начисли ДДС за получената услуга и да го внесе в националния бюджет на САЩ, но това е тема за друг пост.

Използвайте счетоводител

Въпросите, свързани с начисляването на ДДС за услуги в чужбина често са доста сложни. В този пост опитах да обясня наистина най-базовите правила. Много често има изключения, усложнения и гранични казуси, за които е необходима конкретна оценка от специалист. Съветът ми е, когато планирате да изнасяте услуги към външни пазари, винаги да се доверявате на професионалист- счетоводител.

Други статии:


bgonair-logo-white "Модернизира се светът на юристите."
pravatami-logo-white "Разходите по регистрация на фирма в страната далеч не са толкова големи."
"Посланик на правото."
"Супер адвокати, подкрепени със съвременна технология."