Споделяме как развиваме дигитална компания в България. Учим много всеки ден. Ще учиш и ти.

Запиши се

Healthit – решението, с което лесно изграждаш здравословни навици

От |Публикувано на: 11.06.2020|Обновено на: 14.09.2020|

Миналия месец решихме да подарим фирмен уеб сайт на някой наш клиент. Условието беше да разкажат историята си в имейл до екипа на Lexo.bg, като екипът на Лексо избере победител и предостави ваучер, който да се изполва на Lexo.bg. Първо място спечели друг наш клиент, но на мен ми стана особено интересна историята и бизнесът на Healthit. Смятам, че ще е интересно и на вас. Споделям интервюто си със съоснователя Юлий Юлиев.

Какво е Healthit?

Healthit е първото българско здравословно приложение, което помага на хората да се грижат за себе си. Всичко свързано със здравословния начин на живот тръгва от навика, а Healthit прави точно това. С него потребителите изграждат полезни навици за един пълноценен живот и, едновременно с това, печелят награди и спестяват пари. Всеки ден потребителите изпълняват здравословни предизвикателства, които ги подтикват към здравословни избори и поведения и им носят точки. С тези точките могат да си купят хранителни добавки, услугите на фитнес треньори, фитнес абонаменти, спортни стоки и много други продукти в индустрията с намаления. Приложението е изградено като забавна игра. То им позволява да качват здравословни рангове и да се състезават по крачки и точки с други потребители в България.

Как се роди идеята?

С екипа на “Бързо. Анаболно. Вкусно.” работехме в здравословната индустрия от известно време и забелязахме, че има фактори, които пречат на хората да се грижат за здравето си с постоянство. През декември 2019 направихме много подробно проучване на пазара, последвано от интервюта с потенциални потребители и установихме, че най-големите проблеми при хората, които се опитват да живеят здравословно, са липсата на мотивация, липсата на воля и фактът, че има твърде много неща, които да следят (което ги обърква). След това задълбахме с още по-сериозни интервюта и установихме, че има нещо общо, което всички хора споделят като проблем – много е трудно да изградиш и да поддържаш здравословни навици. Нашата мисия е да помогнем на колкото се може повече българи да изглеждат и да се чувстват добре, а какъв по-лесен начин да стигнем до тях от приложение в телефона им?

Какъв е бекграундът на основателите / ключовите хора в екипа? С какво сте се занимавали до момента?

Ключовите хора в екипа на Healthit:
Юлий Юлиев /бизнес стратегия, маркетинг, операции/
Емил Тодоров /бизнес развитие, партньорства, продажби/
Методи Каназирски /разработка продукт, UX/UI дизайн, SEO/

Образование: Методи Каназирски – Компютърни Науки, Емил Тодоров – Политически Науки и Психология,  Юлий Юлиев: Политически Науки и Психология

И тримата сме били дълги години в НПО сферата като част от различни организации, най-вече свързани с неформалното образование. Имаме опит в организирането на събития, обучения на ученици и ръководенето на екипи. Професионалният ми опит идва от две международни компании, в които съм работил за кратко, като първата ми работа беше свързана с продажби, а другата с внедряване на чуждестранен продукт на българския пазар. Методи има професионален опит от две години в сферата на дигиталния маркетинг, а Емил в сферата на продажбите.

Преди малко повече от година, решихме, че искаме да променим здравословната индустрия в България като направим здравословното достъпно за всеки. И така се роди идеята за Healthit. Започнахме да събираме последователи в социалните мрежи, за да се подготвим за излизането на продукта. Година по-късно имаме над 16,000 последователя, а публикациите ни достигат до над 240,000 хиляди българи месечно.

Какви са недостатъците на алтернативните в момента на вас продукти / решения? И как вие ги преодолявате?

Интересно е да се отбележи, че досега няма приложение за здравословен начин на живот на българския пазар. Дори и да е имало, вероятно е претърпяло неуспех и вече не съществува. Ние обаче сме наясно с факта, че има много конкурентни приложения в магазините за мобилни приложения, затова трябваше да ситуираме Healthit в много тясна ниша.

Таблицата отдолу представлява анализ на най-директните ни конкуренти.

Така, Healthit заема интересна ниша. От една страна, приложението помага на хората да изграждат здравословни навици и е много повече от крачкомер. От друга страна, изграждането на навици е свързано с истински награди и отстъпки, които потребителите могат да закупят от партньорите ни в здравословната индустрия. Това са нашите основни конкурентни предимства на пазара.

Какъв е бизнес моделът?

За да стигне решението ни до възможно най-много хора, то е безплатно за потребителите, тъй като монетизацията на бизнеса идва от другите бизнеси (нашите партньори), които предлагат услугите си през приложението. След като потребителите съберат здравословни точки те могат да си закупят продукти и услуги от нашите партньори (бизнесите в индустрията) с ексклузивни намаления.

Healthit функционира с Marketplace бизнес модел (посредничество между крайния потребител и търговците), като всеки бизнес плаща комисионна при всяка транзакция. Това означава, че всеки бизнес заплаща само след като ние им намерим нов клиент. Отделно в Healthit продаваме наши собствени продукти – хранителни режими, тренировъчни програми, тениски, чаши и др.

Партньорите ни получават: 

  1. Нови клиенти;  
  2. Достъп до група хора със сходни интереси в сферата на здравословното хранене и спорта, които можем да таргетираме с реклами;
  3. Онлайн присъствие и SEO;
  4. Отделна страница в приложението с всички детайли за фирмата (контакти, информация, услуги и продукти); 
  5. Анонимизирани доклади и отчети за демографията и интересите на хората, които посещават страницата им всеки месец.

Каква ви е стратегията за навлизане на пазара?

Първо искам да започна с това, че пазарът за мобилни приложения в България се разраства – близо 15% ръст за 2019. В момента има над 600,000 потребителя на здравословни приложения. Това несъмнено са индикатори, които следим, когато планираме стратегията си за навлизане на пазара.

Подготовката за навлизане започна още щом идеята за мобилно приложение ни хрумна. Създадохме канали в социалните мрежи като целта ни беше да даваме безплатна стойност за здравословното хранене, спортното готвене, тренировките и движението като междувременно привличаме последователи, които след това да използват приложението. Както вече споменах, успяхме да изградим мрежа от над 16,000 последователи и към този момент имаме над 5 хиляди лоялни потребители на уебсайта ни месечно (www.BAV.bg).

Освен че ще използваме собствената си мрежа от последователи, ще разчитаме и на мрежата си от партньори. За момента имаме 9 партниращи бизнеса, които имат достъп до над 125,000 последователи в социалните мрежи, което означава че достигнатите българи на месечна база могат да са милиони.

Голям елемент от стратегията ни е свързана с т.н. content-marketing, т.е. реализиране на онлайн съдържание (подкасти, видеа, постове и т.н.) съвместно с партньорите ни. Нищо не може да замени безплатната добавена стойност. Това е най-прекият път към лоялни клиенти.

Освен това, работим и с инфлуенсъри, които припознават каузата и мисията ни – колкото се може повече българи, които изглеждат и се чувстват добре в тялото си.

Кои са ви най-важните цели до края на годината? А за следващата година?

Бизнесът ни е свързан с работа по двете страни на уравнението – от една страна ни трябват потребители, които обожават продукта и го използват ежедневно, а от друга – бизнеси, които автоматично привличат повече потребители. Точно с тези две групи са свързани най-важните ни цели. До декември 2020 целта ни е да имаме 5,000 активни потребителя и 30 бизнес партньора в Healthit, a до края на 2021 това число е 30,000 активни потребители и 100 бизнес партньора из цялата страна.

Защо избрахте Advokatami.bg да регистрира фирмата за Healthit?

Регистрацията на фирма през Advokatami.bg стана лесно, бързо и удобно. В динамичната startup обстановка, най-важният ресурс на основателите е времето. Дори финансите идват на второ място. А Advokatami.bg правят точно това – пестят време, за да може ние да се фокусираме над съществените неща в бизнеса.

Нещо друго, което искате да споделите?

През целия месец май тествахме бета версията на Healthit. В момента чакаме одобрение на продукта от Play Store & App Store. Щом имаме приложението налично, ще направим т.н. soft release. Ако искате да сте сред първите хора, които ще тестват първото българско приложение за здравословен живот, може да се запишете тук.

За автора: Станимир Ненов

Станимир Ненов
Основател и предприемач. Радвам се, ако успявам да създавам полезни неща. Помагам и на други да създават. Повече на www.nennoff.com