Лицензи & Разрешителни Отваряне на заведение / ресторант

Адв. Никола Пенчев

Адвокат с опит в областта на корпоративното право, включително и в областта на промените в търговски дружества. Работи, също така, в сферата на интелектуалната собственост и правните проблеми в интернет.

Отваряне на заведение / ресторант

Как да отворя заведение за хранене?

Заведение за хранене може да се отвори под различна форма – ресторант, бистро, закусвалня, будка за закуски и други. За да се отвори който  и да е от тези видове заведения за хранене, трябва да можем да отговорим на редица изисквания както и да преминем през някои законови процедури. Основните от тях са:

  • Да се покрият изисквания към сградата и помещенията
  • Регистрация на обект с обществено предназначение
  • Регистрация на работно време
  • Въвеждане на правилата за безопасност на храните

Изисквания към сградата и помещенията

Помещението, което смятаме да ползваме за ресторант или друго заведение, може да бъде наше собствено или взето под наем. Ако нямаме собствено помещение, наемането на обект, който вече веднъж е минал през необходимите процедури, значително ще ни улесни. Правото на ползване или на собственост, трябва да се докаже с представянето на договор за наем, нотариален акт или друг подобен документ.

Ако имотът не е бил вече ресторант или друго заведение, ще трябва да се извърши преустрояване на имота. За целта трябва да се изготви архитектурен проект.

Регистрация като обект с обществено предназначение

По-голямата част от бизнес дейностите изискват регистрация на обекта в регистъра на обектите с обществено предназначение. Тази регистрация се извършва към Регионалната здравна инспекция (РЗИ) по мястото на обекта.

За да се направи успешно вписването в регистъра, обектът трябва да отговаря на здравните изисквания.

Регистрация на работно време

Регистрацията на работно време за ресторант или друго заведение се извършва към общината, като всяка община може да въведе свои специфични изисквания. Задължението за регистрация на работно време възниква от момента на започване на дейността. Срокът за регистрирането е между седмица и месец.

Безопасност на храните в ресторантите

Осигуряването на безопасността на храните е от най-трудоемките процедури при отварянето на заведение.

За да се премине успешно процедурата, помещението трябва:

  • да отговаря на санитарно-хигиенни изисквания;
  • да има разработена технологична документация за групите храни, които ще се продават в обекта;
  • да има въведени добри практики за производство и търговия с храни и система за анализ на опасностите и контрол на критичните точки (HACCP) или система за управление на безопасността на храните.

Категоризация на обекта

След като сме приключили с гореописаните процедури следващата стъпка е да категоризираме обекта. В зависимост от броя на звездите, които ще получи нашия ресторант зависят и много от изискванията. Категоризацията се извършва от Агенцията по туризма.

Колко време отнема отварянето на ресторант?

Времето за отваряне на заведение за хранене зависи изключително много от броя на процедурите, през които трябва да се премине. Ако може да се използва помещение, което вече веднъж е минало през процедурите, целият процес ще е значително по-бърз. Тук може да намерите ориентировъчните срокове за отделните процедури:

  • Процедура пред Регионална здравна инспекция (РЗИ) – около 6 седмици;
  • Процедура пред Българска агенция по безопасност на храните – около месец;
  • Пред Агенция по туризма – около месец;
  • Пред общината за регистрация на работно време – около седмица;

Колко струва отварянето на заведение за хранене?

Разноските по отварянето на заведение за хранене също зависят от броя на процедурите, които трябва да се извършат. Тук можете да видите таксите по отделните процедури:

  • Процедура пред Регионална здравна инспекция (РЗИ) – няма такса;
  • Процедура пред Българска агенция по безопасност на храните – 34 лв.;
  • Пред Агенция по туризма – между 150 и 2000 лв. в зависимост от броя на местата в заведението;
  • Пред общината за регистрация на работно време – няма такса;

Ние можем да бъде полезни при отваряне на заведение / ресторант

Имаш ли регистрирана фирма?

Ще отговорим до 24 часа.

На скоро аз промених ЕООД на моята фирма в ООД. Не съм излязъл и минутка извън офиса си! Онлайн обслужването е бързо, коректно и компетентно. Препоръчвам го на всички, които си ценят времето!

Жан Павлов, управител на Ви Ар Фюжън ООД

Професионално и бързо обслужване. Повярвайте ще си спестите много време и нерви.

Георги Йовчев, управител на Кей маркс ЕООД

Искам да препоръчам юристите, които работят тук. Възползвахме се от техните услуги на няколко пъти и съм изключително доволен бързи коректни и отзивчиви. Препоръчваме! Продължаваме да работим заедно.

Николай Трайков, управител на Трайков Медиа Груп

Изключително лесна, бърза и ефективна комуникация, а услугите заслужават 100% доверие. Чудесно е да се работи с професионалисти!

Диляна Георгиева, управител на Тийкет

Чудесно и бързо обслужване с отношение и разбиране към клиента.

Елена Деянова, управител на Каше Моше

Смених адреса на фирмата ми с Advokatami.bg. Стана евтино и бързо и изобщо не се наложи да ходя по институции.

Петър Рафаилов, управител на Проджект Витае ЕООД

Консултирате се по телефона за въпроса който ви интересува.Всичко става дистанционно, няма нужда да ходите по офиси.

Мая Николаева, управител на Супернет ЕООД

Препоръчвам на всеки предприемач. Бърза, достъпна и професионална услуга, която улеснява максимално всеки бизнес. Ако не Ви се занимава с опашки и бюрокрация, Advokatami e за Вас.

Дарина Ангелова, управител на “Одасес” ЕООД

Работи се много лесно с Advokatami и бих го препоръчал на приятел, защото дава уникални възможности. Лесна работа. Ако трябва да го опиша с една дума: прекрасно.

Крум Петков, основател на CROPS.BG

Чрез Advokatami.bg, регистрацията на фирма и всякакви нужни промени са неусетни. Без купища документи, без загуба на време. Бързо и професионално обслужване.

Нели Славова, основател на Щифт Ферлаг ЕООД

Удобно, лесно и бързо. Коректно и професионално обслужване, подробно описание на всяка стъпка.

Милен Димитров, Нова Биомедика ЕООД